• قوانين أقسام التعديل على بيس أي مخالفة سيتم التعامل معها وابلاغ العضو بمخالفته كي لا يكرّرها في تكرار المخالفة أو عند نشر مواضيع سبام يمكن أن يؤدي العضو بنفسه الى الطرد النهائي من المنتدى

تقريري الشخصي بعد تجربه pes 2014

A.Hirzalla

لاعب

اشتكى معظم من حصل على لعبه بيس 2014 من بطئ في اثناء المباريات على الرغم من مضاعفه السرعه من الاعدادات في اللعبه كانت البدايه في الديمو حيث اشتكى العديد ممن جربو النسخه التجريبيه من بطئ عام في الجيم بلاي و من الحركه الغريبه غير المرنه للاعبين الامر الذي لم نعتاد عليه في السابق و انتظر الجميه لعل المشكله تحل في الاصدار الكامل لكن الموضوع لم يصحح وها هي اللعبه تصدر لكل انحاء العالم وفيها العديد من المشاكل الغريبه هذا البطئ كنت اعتقد ان السبب وراءه ضعف في امكانيات الحاسب الشخصي لكن متطلبات التشغيل عندي رائعه جدا وتفوق متطلبات اللعبه ضاعفت السرعه ولم يتغير شي كل شي بقي ممل اثناء اللعب ايضا كنت اعتقد ان البطئ فقط لمن جرب اللعبه على الحاسب الشخصي لكن البطئ هو عام لكل النسخ ps3 و xbox يعني فضيحه من كونامي اصدرت اللعبه وفيها مشكله البطئ هذه و التي لم تبالي ولم تعلم ان هناك مشكله لحد الان في اللعبه و تحتاج لحل كونامي سنتين وهيا بتطور اللعبه على محرك الالعاب فوكس انجين وبالاخير تطلع لعبه فيها اخطاء فادحه لا طقم للمنتخبات جيم بلائ فيه اخطاء الحراس يصدون كرات صعبه جدا جدا لا تصد بالواقع العملي لا والحراس يمسكون الكرات رغم انها قويه جدا و يلتقطونها بأييهم بكل سهولة وكان الحارس سوبر مان و الكرات السهلة تدخل هدف !!!
وجوه الاعبين لم تصمم اغلبها بل فريق مثل ا نتر ميلان لم نجد لاعب واحد مصمم بشكل جيد و التشاء غير موجود والمطر الذي وعدونا به افضل ما اذهلني هو الاحتفال بالاهداف مع الجماهير والتي كنت اتوقع ان تكون افضل من ذلك خاصه وانها من قريب تظهر و كانها رسوم متحركه
خطأ فادح ايضا تكرر كثيرا بعد ما تسدد كره الخصم يعرقلك بعد ما تشوت الطابه وتدخل هدف او يصدها الحارس او تخرج اوت ضربه مرمى تلاقي الحكم معطيك ضربه حره بعد ما شوتت الطابه و خلص طب ليش و اكثر شي كرهته هو الحارس كثيرا ما يرتمي على الطابه و يمسكها رغم اني شايتها زاويه 90 وبقوه على العكس من ذلك اشوت الطابه على المكان اللي واقف فيه الحارس تلاقيها صدها بصعوبه و ارتدت منه بشكل عام اللعبه تحتاج للكثير من العمل حتى تظهر بشكل افضل

انتظرو العام القادم ممكن تتحسن كالتالي

اوجه اللاعبين بحاجه ان تصمم الكثير الكثير منها لان معظم اللاعبين سيئين من حيث الشكل
اطقم المنتخبات والانديه مش مصممه بالشكل المضبوط

اخطاء برمجيه واضحه اثناء اللعب اهمها الحراس مره تحسه غبي مره تحسه سوبر مان

الجيم بلاي تحسه مكشوف وعارف شو راح يصير عند تسديدك للكره تعرف ازا تدخل هدف او لا

بطئ اللعبه جعلها ممله واكثر ما يعيبها هو البطئ رغم مضاعفتنا للسرعه و امكانيات اجهزتنا الرائعه

اخطاء باسماء اللاعبين والخطط لكل فريق يعني كونامي تتعمد زياده عدد المنتخبات و الانديه ولا ت**ط و تعدل اشكال اللاعبين والاطقم والخطط لكل فريق بالشكل الصحيح لا والله يا كونامي قللي عدد المنتخبات والانديه و**طي اشكال اللاعبين والاطقم افضل بكثير ولا يعني الهدف ماديي عشان تزيد الارباح طيب هيك بتسيئوو لجماليه اللعبه بأمكانكم تحطو مليون نادي بل الانديه مض مضبطه ولا لاعبينها يعني

الجرافيكس ممتاز وكلمه حق تقال بشكل عام الجرافيكس رائع جدا خاصه الملاعب رغم ان عددها تقلص من 40 ملعب الى 20 ملعب يعني النصف مما كان عليه في بيس 2013

المعلق العربي رؤف خليف يكرر الجمل كثيرا خاصه بدايه مباراه وديه يقول جمله كل ما العب المباراه على ملعب المونيمنتال والله قرفت الجمله بعدين مش هدا رؤؤف خليف اللي بنعرفه ليس حماسي كما عرفناه خاصه عند الاهداف ملوش علاقه بالموضوع مفيش جمله المشهوره يوزع مفيش بالملي ميتر يا حبيبي بالمليمتر والله انا شايف ان تعليق عصام الشوالي اللي صنعته للبيس 2013 افضل تعليق للعبه كره قدم حماسي و التكرار قليل

تقييمي للعبه 6 من 10 مع العلم ان كثير من مواقع الالعاب حاطينلها 9 لكن ا شك بمصداقيه هذه المواقع

ويبدو ان كونامي تسرعت باصدار اللعبه خاصه مشكله البطئ التي لم نجد لها حلا حتى الان

انت كم تعطيها

m.r_fouad

لاعب
رد: تقريري الشخصي بعد تجربه pes 2014

بجد انا عمرى ما كنت اتوقع انى اتجه لفيفا بس بجد الفيفا الافضل معة انى محبى بيس

GHALY

:: مميز كونآمي العربي ::

ازيك اخى الكريم A.Hirzalla .. بالنسبة للبطئ فى المباريات فا هى ليست عند كل الناس واذا كان فى بطئ او تقطيع عند البعض ف السبب يكون ضعف امكانيات او عيب نسخة اللعبة .. انا عندي اللعبة الحمد لله شغالة طبيعى وسريعة وشوية بطئ صغيريين فقط فى الاعادة اليدوية وكل هذا وامكانياتى تعتبر متوسطة جداً .. بالنسبة للوجوه ف هذه مشكلة صغيرة وحلها بسيط من خلال صانعى الوجوه .. وانا اتفق معك جداً فى مشكلة خلو اللعبة من الطقس وايضاً مشكلة التعليق العربي .. انا لسه بادء فى لعب اللعبة امس ولن احكم عليها الان ولن اعطيها نسبة غير بعد فترة لانها تعتبر جديدة بمحرك جديد ولسنا متعودين كما قلت بهذا الجيم بلاي والجيم بلاي يعتبر صعب جداً .. لكن نعطى للعبة فترة من التجربة لكي نقدر ان نحكم عليها وشكراً لك اخى مرة اخرى

ازيك اخى الكريم a.hirzalla .. بالنسبة للبطئ فى المباريات فا هى ليست عند كل الناس واذا كان فى بطئ او تقطيع عند البعض ف السبب يكون ضعف امكانيات او عيب نسخة اللعبة .. انا عندي اللعبة الحمد لله شغالة طبيعى وسريعة وشوية بطئ صغيريين فقط فى الاعادة اليدوية وكل هذا وامكانياتى تعتبر متوسطة جداً .. بالنسبة للوجوه ف هذه مشكلة صغيرة وحلها بسيط من خلال صانعى الوجوه .. وانا اتفق معك جداً فى مشكلة خلو اللعبة من الطقس وايضاً مشكلة التعليق العربي .. انا لسه بادء فى لعب اللعبة امس ولن احكم عليها الان ولن اعطيها نسبة غير بعد فترة لانها تعتبر جديدة بمحرك جديد ولسنا متعودين كما قلت بهذا الجيم بلاي والجيم بلاي يعتبر صعب جداً .. لكن نعطى للعبة فترة من التجربة لكي نقدر ان نحكم عليها وشكراً لك اخى مرة اخرى
كلامك جميل وبجد اللعبة جامده اووى وبعدين معظم الناس اللى بتتكلم الامكانيات عندهم ضعيفه بس بجد بعد التجربه اللعبه عاليه اوى فوق ماتتوقع حاجه مختلفه عن كل اللى فات

GHALY

كلامك جميل وبجد اللعبة جامده اووى وبعدين معظم الناس اللى بتتكلم الامكانيات عندهم ضعيفه بس بجد بعد التجربه اللعبه عاليه اوى فوق ماتتوقع حاجه مختلفه عن كل اللى فات
شكراً لزوقك ياابو على .. ونتمنى ان اللعبة تعجب كل الناس

Mr.7MoD

لاعب

المـوآقـع اللي مقـيمتهـآ 9-10
عـندهـآ أسـآس للتـقييم ..

أمـآ تـقييمك الصـرآحة ومـع أحـترآمي لك : لآ يـوجـد له أسـآس معـيين ..

التعـليق : في فـرق بـين لمـآ يعـلق مبـآشرةً عـلى مبـآرآة ، وبيـن تعـليق في اللعـبة
يعـني لـو كـآن يتحـمس رؤوف خـليف في تسجـيل تعـليق pes 14
بنـشوف جـملة حـمآسـية وبعـدهـآ تجـي جـملتـيين بـآردآت ، وبعـديـن بتجـي جـملة حمـآسية ...الـخ
يعـني بيصـير عـدم مـتوآزن في الصـوت .. وبيصـير بـآيخ

الحـرآس : مـرآت نـآدرة تحـسه "غــبي" والبـآقي تحـسه ممتـآز ورآئـع ..

اللعـبة تستحـق 8.5 مـن 10 ..

Star Moha 84

:: متألق قسم باتشات PES14 ::

بالنسبالي انا شايف ان اللعبة هايلة و البطء فعلا مش عند كل الناس وبالنسبة لموضوع الاوجه و التعليق و الجيم بلاي و الحاجات دي سهل تتعدل عن طريق رجالة كونامي العربي يعني هو المنتدي ده مفتوح ليه يعني عشان رجالته تستغل الأخطاء دي و تبدأ هي تصحح و تعدل و تقدم لنا كل جديد و مميز فعلا اللعبة تستحق 8 من 10

• Like
التفاعلات: GHALY

dream26

لاعب

على فكرة اللى يحكم ايضا على اللعبة بجرب بلعب مع حد مش مغ الكمبيوتر

ولما يجى يسنتر ياخد الكورة وبروح يجيب جووووون مليووووووووووون % جون

لو شوطت الكورة والحارس صدها بترجع للخصم بجون على طول

• Like

GHALY

على فكرة اللى يحكم ايضا على اللعبة بجرب بلعب مع حد مش مغ الكمبيوتر

ولما يجى يسنتر ياخد الكورة وبروح يجيب جووووون مليووووووووووون % جون

لو شوطت الكورة والحارس صدها بترجع للخصم بجون على طول
بالنسبالى انا لسه ماجربتهاش مع حد (انسان :bbm (9):) .. ولو تقصد ان لو اتنين عاديين بيلعبوا مع بعض بيبقى سهل انك تجيب اجوان اذن لا اعتقد (اذا كنت تقصد ذلك) .. بسبب اننى ارى وهذه وجهة نظري ان الانسان درجة ذكاءه اعلى من الكمبيوتر فا بالتالى لو اتنين بيلعبوا قصاد بعض بتبقى عدد الجوان قليلة لانهم بيفهموا ويتوقعوا تحركات بعضهم خصوصاً لو حريفة فى الكورة جيم .. انا ارى ان التحكم فى الجيم بلاي اصبح صعباً ويعتمد على الباصات الموزونة والتكتيك الصحيح وصعوبة الجيم بلاي سوف تقل مع التعود والاستمرار فى ممارسة اللعبة .. اظن ان اللعبة سوف تصل الى الواقعية الحقيقية بسرعة فى السنوات القادمة اذا اهتموا بأضافة الكثير والكثير فى كل اصدار وهذا ايضاً ينطبق على الفيفا فى نسخة الجيل الجديد بداية الفيفا الحقيقية

dream26

لاعب

بالنسبالى انا لسه ماجربتهاش مع حد (انسان :bbm (9):) .. ولو تقصد ان لو اتنين عاديين بيلعبوا مع بعض بيبقى سهل انك تجيب اجوان اذن لا اعتقد (اذا كنت تقصد ذلك) .. بسبب اننى ارى وهذه وجهة نظري ان الانسان درجة ذكاءه اعلى من الكمبيوتر فا بالتالى لو اتنين بيلعبوا قصاد بعض بتبقى عدد الجوان قليلة لانهم بيفهموا ويتوقعوا تحركات بعضهم خصوصاً لو حريفة فى الكورة جيم .. انا ارى ان التحكم فى الجيم بلاي اصبح صعباً ويعتمد على الباصات الموزونة والتكتيك الصحيح وصعوبة الجيم بلاي سوف تقل مع التعود والاستمرار فى ممارسة اللعبة .. اظن ان اللعبة سوف تصل الى الواقعية الحقيقية بسرعة فى السنوات القادمة اذا اهتموا بأضافة الكثير والكثير فى كل اصدار وهذا ايضاً ينطبق على الفيفا فى نسخة الجيل الجديد بداية الفيفا الحقيقية
معاك هى صعبة جدااااا مع الكمبيوتر

بس لو بتلعب مع حد وانت بتسنتر تاخد الكورة من نص الملعب

بلاعب واحد من غير ما ترقص ولا تروح يمين ولا شمال تجيب جون

لو سجلت جون الاقيه فين ؟ وانا هرفعه تشوفه

GHALY

معاك هى صعبة جدااااا مع الكمبيوتر

بس لو بتلعب مع حد وانت بتسنتر تاخد الكورة من نص الملعب

بلاعب واحد من غير ما ترقص ولا تروح يمين ولا شمال تجيب جون

لو سجلت جون الاقيه فين ؟ وانا هرفعه تشوفه
عشان تشوف الجون اللى انت حفظته .. اتبع الاتى:

لو اللغة عندك انجليزى يبقى هتروح على options وبعد كده replay playback

لو اللغة عربى هتروح على خيارات وبعدين تشغيل اعادة العرض

dream26

لاعب

عشان تشوف الجون اللى انت حفظته .. اتبع الاتى:

لو اللغة عندك انجليزى يبقى هتروح على options وبعد كده replay playback

لو اللغة عربى هتروح على خيارات وبعدين تشغيل اعادة العرض
انا عايز ارفعهم على النت ينفع

A.Hirzalla

لاعب

بكل امانه اللعبه فيها نقص ومش كامله يا جماعه ليش نكذب عبعض
اوجه اللاعبين المعدله جيدا قليله جدا جدا تكاد تكون 400 وجه وكانت الضعف
الملاعب قليله جدا كانت 40 صارت 19 ملعب
ملابس المنتخبات غلط بغلط والانديه كمان معظمها ما الها علاقه
البطئ وتحرك اللاعبين ما اله علاقه باللعب الواقعي ملل مش طبيعي
الجيم بلاي فعلا ناقص وبحاجه لتطوير كبير والطقس مثلا ناقص والامطار هناك كثير من النقص لازم نستنى لغايه بيس 2015 كونامي انتظرت سنتين بالاخير طلعت لعبه ناقصه هي اصلا مشتغلتش على بيس 2013 هي نفسها بيس 2012!!
التعليق العربي يكرر نفس الجمله عند بدايه اي مباراه وديه والتكرار كبير في اثناء اللعب والتعليق في احراز الاهداف ممل وغير حماسي يشبه تعليق الفيفا
اللعبه بدها شغل كبير

الجيم بلاي فعلا ناقص وبحاجه لتطوير كبير والطقس مثلا ناقص والامطار هناك كثير من النقص لازم نستنى لغايه بيس 2015 كونامي انتظرت سنتين بالاخير طلعت لعبه ناقصه هي اصلا مشتغلتش على بيس 2013 هي نفسها بيس 2012!!
التعليق العربي يكرر نفس الجمله عند بدايه اي مباراه وديه والتكرار كبير في اثناء اللعب والتعليق في احراز الاهداف ممل وغير حماسي يشبه تعليق الفيفا
اللعبه بدها شغل كبير
ياغالى طب ما لسه فى باتشات هتنزل وهيعدلو على اللعبه بس اصبر شوية

• Like

GHALY

انا عايز ارفعهم على النت ينفع
ده موال يامعلم .. عشان ترفع الفيديو لازم يكون عندك برنامج بيصور الالعاب فيديو وبعد ماتصور الفيديو اللى انت عايزه تعمل حساب على اليوتيوب وبعد كده ترفع الفيديو اللى انت سجلته على اليوتيوب وبعد كده تنزله هنا عن طريق رابط الفيديو :bbm (9):

GHALY

اللعبه بدها شغل كبير
كل اللى انت قلته صح ومية مية :0181::0181: .. بس كل ده هيتظبط بالباتشات وفى الاصدارات القادمة للعبة .. بص انا فضلت كام يوم بلعب اللعبة على اعلى مستوى وكل شوية اخسر واتخنق من اللعبة :0103: .. فا قلت انا دلوقتى بلعب لعبة جديدة بجيم بلاي جديد فا مش معقولة هلعب على مستوى اكيد هخسر وقلت العب على مستوى متوسط لحد م تعود على الجيم بلاي واتمكن منه وبعد كده العب على مستوى عالى ودلوقتى فعلاً ابتديت العب مستوى متوسط وبدأت احس بالجيم بلاي واتفاعل معاه .. واحده واحده .. واهو منه بستنى لغاية لما ينزل باتش كبير اكون ساعتها اتمكنت من الجيم بلاي :0215: .. اللعبة رغم ان فيها حاجات ناقصة لكن بداية جامدة للعب الحقيقي

dream26

لاعب

ده موال يامعلم .. عشان ترفع الفيديو لازم يكون عندك برنامج بيصور الالعاب فيديو وبعد ماتصور الفيديو اللى انت عايزه تعمل حساب على اليوتيوب وبعد كده ترفع الفيديو اللى انت سجلته على اليوتيوب وبعد كده تنزله هنا عن طريق رابط الفيديو :bbm (9):
من ناحية الرفع برفع على كل المواقع عادى

واكيد لى حساب يوتيوب

اللى اقصدة انا اني حافظ الاهداف فى اللعبة

الاقيهم فين حتى باى امتداد وانا احولهم

Mr.7MoD

لاعب

اللعبه بدها شغل كبير
الوجـوه في وجـوه سيـئه جـداً جـداً .. لـدرجة مـآ تعـرف مـن ذآ اللآعـب ..
وفي وجـوه : أبـدآع .. وتحـسسني أنـك شـفت الـوجـوه كـلهـآ اللي في اللعـبة ، عـلشـآن تـقول 400 !!

المـلاعـب ، قـليـله .. صـح كـلآمـك ..

البـطئ وتحـرك اللآعـبيين .. مـآ لآحـظت هـذي المشـكلة .. بـس أنـت تعـبرهـآ مشكـلة لأنـك للآن مـآتعـودت .. بـآلنـسبة لي تعـودت مـع pes 14 بـآلعـكس أعـتبرهـآ ممتعـة ..

للآن مـآجـربـت الطـقس واللعـب تحـت الأمطـآر ، فمـآ بحـكم عـلى هـذي النقـطة ..

التعـليق العـربي .. مـآ لعـبت بـه كـثير .. بـس يعـتبر شي جـيد جـداً بـآلنـسبة لأول سـنة بـآلتعـليق .. وحـتى تعـليق الفـيفآ غـير حـمآسي أبـداً ..
ولآ تـنسى لـو في جـمل حـمآسـية وجـمل لآ .. بيصـير هـنآك عـدم تـوزآن للتعـليق .. وتحـس أن شخـص اللي سـوآه ..
بسـألك : بتعـدل عـلى التعـليـق ؟

تحـيآتي لك ..

• Like

GHALY

من ناحية الرفع برفع على كل المواقع عادى

واكيد لى حساب يوتيوب

اللى اقصدة انا اني حافظ الاهداف فى اللعبة

الاقيهم فين حتى باى امتداد وانا احولهم
هتلاقيها عندك فى My D o c u m e n t s فى فولدر كونامى بأسم REPLAY وجمبها رقم الفيديو

أعلى